הטעויות שאנחנו עושים בחיפוש עבודה

התוכן בעמוד זה מתורגם גם ל -

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

שימוש ברשתות החברתיות באופן שגוי לא רק לא מקדם את החיפוש אלא פוגע בתדמית שאנחנו מבקשים להציג

כל מי שמחפש עבודה יודע שהעצה הראשונה שיקבל היא לפרוס רשת רחבה ולתקשר עם כמה שיותר אנשים. גם אני כתבתי פה כבר בטור קודם על המעגלים השונים של הרשת שלנו, ושעבודה מוצאים דרך המעגל השלישי – החברים של החברים של החברים שלנו. למה? כי אם החברים שלנו מכירים משרה פנויה, הם כבר יספרו לנו עליה. ואם החברים שלהם מכירים, גם על זה הם ישמעו יחסית מהר ויעבירו אלינו. אבל רק האנשים שאנחנו פוגשים בהפניה דרך שני המעגלים האלה, האנשים החדשים שלא היינו פוגשים מבלי לצאת למסע, רק הם יפתחו בפנינו ערוצים חדשים, אפשרויות, חיבורים שלא היינו שומעים עליהם.

את כל זה אתם בוודאי כבר מכירים. אבל רבים ממחפשי העבודה לא מפרשים נכון את המשמעות של המסע הזה ברשת, איך באמת לגרום לרשת שלנו לחפש עבורנו עבודה. והתוצאה שימוש ברשתות החברתיות באופן כזה שלא רק לא מקדם את החיפוש אבל גם פוגע בתדמית שאנחנו מבקשים להציג.

בחשבון ה LinkedIn שלי נוחתות בכל יום מספר הודעות עם כותרת חיפוש עבודה. אני נוהגת לענות לכל פניה ואפשר לומר שמידת העזרה שאני מושיטה תלויה במידת העזרה שהפונה הושיט לעצמו. ויותר מידי מהפניות מכילות טעויות נפוצות:

לא עושים שיעורי בית: יש פניות שברור לקורא שהן נכתבו באופן כללי. בין נשלחו רק לאחד או לרשימת תפוצה, שמית או בפניה כללית, אפשר לראות ישר עם הפונה "תפר" את הפניה עבור מי שקיבל אותה או שכתב טקסט כללי. איך? פניה כללית היא כזו שברור ממנה שהפונה לא ביקר באתר החברה, לא למד את אופי הפעילות, אופי המשרות, האם בכלל יש בארגון הזה משהו רלוונטי עבורו ואם כן, איך קוראים לזה שם.

מייל כללי, נוסח כזה שכתבתם ושלחתם אל כל אדם וכתובת מייל שמצאתם, ימצא את דרכו ישר אל תיבת הדואר הנמחק או, במקרה הטוב, יניב לכם את התשובה המתסכלת בנוסח כללי (בדיוק כמו המייל שלכם) האומר משהו בנוסח "כל המשרות נמצאות באתר" או "אין לנו כרגע משרה מתאימה אבל נשמור את קורות החיים למקרה שתתפנה". זה מתסכל אתכם לקבל תשובה כזו? תחשבו מה שידרתם לזה שקיבל מכם מייל, אשר ניכר בו שלא השקעתם שום מחשבה ועבודה להתאים את הבקשה שלכם לנמען. אם אתם לא עבדתם בשביל חיפוש העבודה שלכם, למה שמקבל המייל שלכם יטרח עבורכם?

מישהו שלח אלי לא מזמן פניה שבה הוא מחפש משרות סמנכ"ל בשיווק ומכירות. אם היה טורח להבין קצת יותר טוב על הארגון בו אני עובדת, ארגון רב לאומי גלובאלי וגדול מאד שהפעילות שלו בארץ מאופיינת על ידי פיתוח וייצור, היה מבין ששיווק ומכירות, ובטח תפקיד סמנכ"ל, הוא לא משהו שימצא כאן ולמען האמת, שגם אם היה, אין לו הניסיון המתאים. כן, יש לנו גם פעילות מכירות, אבל לא בדרג סמנכ"ל של חברה עולמית. אין לי מושג אם הוא מתאים ואין לי מושג אם יש משרות פתוחות. מאחר והפונה לא עשה שיעורי בית, גם אני לא עשיתי אותם בשבילו. תחשבו על זה. אילו לעומת זאת היה פונה אלי עם הסבר על הרקע שלו וההתאמה שלו למשרת מכירות שמצא, הייתי מפנה אותו אל הגורם המתאים.

מה כן? לא שולחים מיילים כלליים. חיפוש עבודה צריך לכלול חיפוש אקטיבי ברשת בתוך האתרים של כל החברות וארגונים העוסקים בתחומים שאנחנו מגדירים כתחומים בהם אנחנו רוצים להשתלב. חברות מפרסמות משרות בעמודי הגיוס באתרים שלהם ואנחנו צריכים כל הזמן לסרוק ולהעלות מועמדות וקורות חיים.

תכתבו כל פניה תפורה בדיוק אל המקבל. בפניה אל מנהל בארגון בו אתם מעוניינים, תגדירו קודם כל לעצמכם למה אתם מעוניינים בארגון הזה. תכנסו לאתר הארגון ותלמדו עליו. תכנסו לאתר המשרות של הארגון ותלמדו על אופי המשרות שבו. תבדקו אם יש משרה מתאימה לכישורים שלכם. עכשיו אתם מוכנים לנסח פניה ייחודית. תציגו את עצמכם ותסבירו למה אתם פונים. תסבירו למה אתם רוצים לעבוד בארגון, איפה חשבתם להשתלב, אילו משרות ראיתם שעשויות להיות רלוונטיות עבורכם, למה לדעתכם אתם מתאימים. תסיימו בבקשה ספציפית. להעביר קורות החיים עבור משרה מסוימת, עבור מחלקה מסוימת, למאגר "חבר מביא חבר".

מעבירים את העבודה לאחרים: פניות אלו כוללות לרוב קובץ קורות חיים תיאור קצר של ניסיון עם בקשה שאני אבדוק אם יש משהו מתאים עבור המחפש בחברה. וכן, הוא ישמח לפגישה. אז לא, חברים, הסיכוי שלכם להגיע כך לפגישה מאד קטן. קודם כל, תחשבו מה סיפרתם למקבל הפניה על עצמכם. אתם מחפשים עבודה ולא, אתם לא משקיעים בזה. אתם לא נכנסתם לאתר של החברה, בדקתם משרות פתוחות. אז אל תתפלאו אם תקבלו תשובה סטנדרטית שמפנה אתכם קודם כל לאתר, למשרות הפתוחות. אבל אני אתן לכם טיפ. אילו הייתם מוצאים משרות באתר והייתם שולחים את הבקשה עם קישור למשרה, וגם מסבירים למה אתם ממש מתאימים וכדאי לגייס אתכם, היה סיכוי הרבה יותר טוב שמקבל הפניה יעביר את קורות החיים שלכם לידיים הנכונות.

תבינו מי הארגונים שאתם פונים אליהם ומיהם האנשים שאתם שולחים להם מיילים. אם אתם מחפשים עבודה בתחום מסוים, הגיוני לפנות למנהלים בתחום זה או בארגונים בהם מגייסים בתחום שלכם. אם, לדוגמה, זהו ארגון פיתוח ואתם אנשי מכירות, אין טעם שתשלחו מייל לארגון כזה. ואם יש בארגון גוף מכירות, תשקיעו ותחפשו את המנהלים הנכונים ואל תשלחו לכל מי שעובד בארגון בתקווה ש"תקלעו". זכרו, מקבל המייל רואה מיד אם אתם עבדתם בשביל להגיע למקום הנכון. אם עשיתם לעצמכם חיים קלים והעברתם אליו את כל העבודה הוא לא יעזור לכם.

מה כן? הנה דוגמא יפה ששמעתי ממישהי שחיפשה (ומצאה!) עבודה. המחפשת שמעה על משרה בחברה גדולה. היא חיפשה ב Linkedin את מי היא מכירה שיכול לחבר אותה לארגון הזה ומצאה איש קשר ישיר ברשת שלה שעבד פעם בארגון. למרות שכבר לא עבד בארגון, שמח איש הקשר שלה לפנות אותה למי שמנהל היום את הפעילות ויצר עבורה את החיבור. אז תשאלו את עצמכם, האם אתם מכירים אנשים שעובדים בארגונים שאתם מתעניינים בהם? או חברים שיש להם חברים העובדים בארגונים כאלו? חבר מביא חבר הוא מקור מצוין לקורות חיים בתוך ארגונים. שלחו לחברים או מכרים שלכם קורות חיים עם בקשה להעביר אותם בארגון. ושוב, לא פניה כללית!

חוסר מיקוד: הגדיל לעשות מישהו ששלח פניה שהוא מחפש משהו בתחום השיווק, טכנולוגיות רשת או רפואה. במילים האלה אגב. אז אם עוד לא אמרתי, חיפוש עבודה זו עבודה. המקבל לא יעשה אותה עבורכם. חיפוש עבודה דרך משלוח מסרים ברשת לא אומר שאתם שולחים מסרים כלליים לכל התפוצה ומניחים שמקבל הפניה ילמד את קורות החיים שלכם ויחפש עבורכם למה אתם יכולים להתאים בארגון. מי שרוצה לגייס יגייס יפנה קודם כל אל מי שנראה לו הכי מתאים. וזה מצריך שאתם תהיו אלה שתכנסו לחברה ותבדקו אם יש משהו מתאים עבורכם ואז תציגו את עצמכם בהתאם.

מה כן? תוודאו שקורות החיים שלכם מספרים נכון את סיפור הניסיון שלכם, באילו תחומי תוכן בתוך המקצוע אתם מתמחים? לא מספיק לתת כותרות של תפקידים, בחברות שונות יש שמות שונים לתפקידים שונים. יותר חשוב לוודא שברור מקורות החיים שלכם איזה ניסיון צברתם. מה אתם יודעים לעשות בתחום שלכם? תשאלו את עצמכם, בתחום העיסוק שלכם, אם אתם הייתם מחפשים עובדים, אילו מילות מפתח הייתם מחפשים בקורות החיים?

חיפוש באתרי החברות יעזור להגדיר למה אנחנו יכולים להגיש מועמדות. תשכחו מהגדרות משרה, תסתכלו על הדרישות לעניין יכולות, השכלה, ניסיון. יכול להיות שתמצאו תחומי משרות הדורשים את סוג היכולות שיש לכם תחת תחום או סוג משרה שלא הייתם חושבים לגשת אליה.  כדאי גם להקדיש זמן ואולי לקבל עזרה כדי להגדיר היטב מה מחפשים, על מה נתפשר ועל מה לא. זה לא אומר לא להישאר פתוחים להזדמנויות, אבל חשוב מאד לדעת להגדיר, קודם כל לעצמנו, מה חשוב לנו, על מה לא נתפשר, לעומת מאפייני משרה או ארגון שלגביהם אין לנו העדפה.

זה נשמע כמו הרבה עבודה? בוודאי. חיפוש עבודה זו עבודה. אבל מהצד השני, הצד המקבל את הפניות, העבודה שתשקיעו תהפוך את הפניה לכזו שאפשר לקדם בתוך הארגון. זה לא מבטיח שיש משרה פנויה או אפילו שתקבלו זימון לראיון. אבל זה מגדיל בהרבה את הסיכוי שהפניה שלכם תועבר למקום הנכון בארגון, שהרשת שלכם תעזור לכם לחפש עבודה. בהצלחה!

  לינק לטור בגלובס ב 21.10.2015

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי