עבודה בלי ניסיון, ניסיון בלי עבודה

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

מלכוד הניסיון בעבודה: הציפיות מתנפצות מול המציאות – כ-50% מבוגרי המוסדות האקדמיים בשנים האחרונות מגדירים את עצמם עובדים במשרות שאינן מתאימות ליכולותיהם, ורק כ-50% מהם עובדים בכלל במשרות מלאות

היא מסיימת תואר ראשון אוטוטו. בחורה מוכשרת, חלק מפרויקט יוקרתי של מובילים חברתיים. רגילה לשבור את תקרות הזכוכית, להשיג, להצליח, ליזום. אנחנו יושבות כל כמה שבועות לשיחה והפעם היא מדברת איתי על חיפוש עבודה. יש לה רשימה מצומצמת של מקומות רצויים ויאללה, לעבודה.

ואני, אני מוציאה לה את האוויר מהבלון. בעצם, אני עושה מה שאני רגילה לעשות, פותחת לה מבט, מציגה לה את המציאות של עולם העבודה מכל הצדדים, זה של המעסיק, של העובד. מדברת איתה אל אפשרויות, על מציאות. בעיקר מדברת איתה על זה שאין המון שמחכים בידיים פתוחות למי שסיימה עכשיו תואר ראשון וצריך לבדוק את כל האפשרויות. יותר משעה אנחנו יושבות על השיחה הזו. מנתחות את הניסיון שלה, הכלים שצברה, מה היא אוהבת ומה פחות. מדברות על מי שכן מעסיק מתחילים ועל איך מגיעים לשם, למשרות הנחשקות. ואני יודעת שבסוף הפגישה הזו במקום לצאת ממני עם אנרגיות ועשייה, היא יוצאת ממני מאוכזבת. למרות שאני מדברת על קריירה כמסע, למרות שיש מרחב אפשרויות גדול, למרות שאנחנו משכתבות את קורות החיים שלה שידגישו את כל מה שהיא כן, ויש מה להדגיש. אני יודעת שאכזבתי אותה. ואני יודעת שהיא לא לבד. לכן הטור של היום מוקדם להם, למתחילים, לאלה המצויים במלכוד ולא יכולים למצוא עבודה בלי ניסיון אבל גם לא יכולים לצבור ניסיון בלי עבודה.

RCG5

נתחיל בנתונים. בארה"ב, חברת היעוץ Accenture ערכה עבודת מחקר בקרב בוגרי האוניברסיטאות על פני מספר שנים ומצאה שכ 50% מהבוגרים בשנים האחרונות מגדירים את עצמם כעובדים במשרות לא מתאימות ליכולות שלהם ורק כ 50% מהבוגרים האלה עובדים בכלל במשרות מלאות. וזאת, למרות שמעל 80% מהם בדקו את שוק העבודה לפני שבחרו מה ללמוד. הבוגרים מחפשים חווית קריירה שתתאים ליכולות ולרצונות שלהם. גם הבנק הפדרלי של ניו יורק מוצא שיותר ויותר מבוגרי האוניברסיטאות מתחילים בעבודה חלקית בשכר נמוך, פעמים רבות בתפקידים בהם אין כלל צורך בתואר שלמדו.

אז הלכתי לחפש מה מאפיין את אלה שהצליחו ואם אפשר בכל זאת למצוא את הדרך לפתור את המלכוד.

הדגשת הפוטנציאלRCG2

אתם בטוחים ביכולות שלכם אם רק היו נותנים לכם הזדמנות. החלק הקשה הוא לקבל את ההזדמנות הזו להראות מה אתם שווים, מה אתם יודעים לעשות.

כשאתם מנסים להתקבל לתפקיד, כל תפקיד, מי שבוחן אם אתם מתאימים מסתכל על שני ממדים – הרקורד שלכם, הניסיון שלכם בתחומים המרכזיים ביותר לתפקיד מצד אחד, והפוטנציאל שלכם להוסיף ערך לתפקיד ולארגון בעתיד מצד שני. המשקל של הניסיון לעומת הפוטנציאל ישתנה עם הזמן ועם התפקיד. וכנראה גם עם הממיין. אבל אפשר בהחלט לומר שככל שאתם יותר צעירים ופחות מנוסים, חשיבות הפוטנציאל גדולה מחשיבות הניסיון.

פוטנציאל מראים לגמרי אחרת מאשר ניסיון. מראים אותו דרך גישה, סקרנות, התלהבות, מוסר עבודה, יכולות תקשורת, איכות השאלות, המוכנות לקחת משימות ואתגרים, ללמוד דברים חדשים, ליזום. מה אתם יודעים על החברה והתפקיד? אילו שיעורי בית עשיתם? איפה יזמתם מעל ומעבר? תרמתם? הקמתם? מאד חשוב להתכונן לכל פניה, לכל שיחה, גם אם היא שיחת גישוש. גם הפניה הפשוטה ביותר כביכול, דרך הרשתות החברתיות, מספרת עליכם משהו. אם אתם פשוט שולחים פניות כלליות שלא אומרות כלום או שטרחתם ולמדתם על הארגון, על המשרות, על מקבל הפניה ואתם יודעים לספר לו למה אתם פונים דווקא אליו, לתפקיד, לארגון. זה נכון גם לקורות החיים שהם כרטיס הביקור שלכם להראות למעסיק הפונטציאלי מה יש לכם להציע, לא מה חסר לכם. מה שאין לכם בניסיון, תדגישו בדוגמאות של שימוש ביכולות, פתרון בעיות, ניהול זמן וכל יכולת אחרת שנדרשת לתפקיד הרצוי.

rcg1

ניסיון מעבר לעבודה

בין אם זה במהלך הלימודים ובין אם זה בתקופת חיפוש העבודה, או אפילו אם רוצים לרכוש ניסיון בתחום חדש בעודנו עובדים בתחום קודם, יש עוד דרכים לרכוש ניסיון כזה חוץ מאשר למצוא מישהו שיעסיק אותנו במשרה מלאה. אפשר להתנדב במסגרת מקצועית רלוונטית כמו עמותה או ארגון מקצועי, לעזור בהקמת כנסים, בכתיבה לאתר מקצועי. ארגונים מקצועיים רבים משוועים לעזרה בתחזוקת אתר או עמוד פייסבוק. פעילות כזו תכיר לכם את התחום ותרחיב את הרשת שלכם בתוך אלה הפועלים בו. אני מכירה סטודנט שהציע לעמותה להפעיל את עמוד הפייסבוק שלה ולאחר מכן לקח חלק פעיל בארגון הכנס השנתי. את העבודה הראשונה שלו הוא מצא כשאחד מהארגונים שהשתתפו בכנס התרשם מפעילותו.

ניסיון נרכש לא רק על ידי מה שאנחנו מגדירים כעבודה. תחשבו על הפעולות שאתם עושים במסגרות שמחוץ למשרה הרגילה שלכם, באילו כלים אתם משתמשים? זה כולל השתתפות או הובלת ועדות, הפקת אירועים, פעילויות פנאי והתנדבות. זה מאפשר לנו גם להציג ניסיון לא באופן של מקצוע, אלא באופן של שימוש בכלים ויכולות הנדרשים במקצוע, גם אם את השימוש הזה עשיתם במסגרות אחרות. אני מכירה מנהל שסיים קורס קאוצ'ינג וידע להציג את כל העבודה שלו עם עובדים ועמיתים כל השנים, כניסיון רלוונטי. דוגמא אחרת של סטודנט שניסה להגיש מועמדות למשרת מנהל פרויקט, שידע להגדיר נכון את עבודתו הסטודנטיאלית במשרד נסיעות ולהראות שתחומי האחריות והניסיון שצבר היו רלוונטים למשרת מנהל פרויקט גם אם לא עבד במשרה כזו בדיוק.

במילים אחרות, יש לכם כנראה יותר ניסיון ממה שנדמה לכם. כל עוד אתם לא מחפשים להגדיר אותו כמשרות שעשיתם אלא כתפקידים, ניסיון, כלים שצברתם.

ראש פתוח

ברוב המקצועות והתחומים יש גורמים שמגייסים חסרי ניסיון. אלה אולי לא משרות חלומותיכם, השכר בטח לא משהו, אבל זו דרך להכניס רגל בדלת, להיכנס לתחום ולצבור ניסיון. במקצועות רבים דוגמה כזו היא בעולמות התמיכה, שירות הלקוחות, אבטחת איכות. בשלב הזה בדרך כלל מה שמפריע לכם לבחון את האפשרויות היא דווקא התפיסה שאתם מעבר לתפקידים האלה, יכולים, מוכשרים, מצויינים. נכון, אבל אתם עכשיו בתחילת הדרך וזה הזמן להכנס ולעשות מה שמבקשים מכם. תעשו את זה הכי טוב שאפשר ואז תעשו עוד משהו ותתבלטו. כי מי שעושה בצורה נפלאה את מה שנותנים יקבל עוד ותוך זמן לא ארוך תגלו שאתם צוברים את הניסיון שבשבילו הגעתם.

אז זכרו להיות ראליים. בשוק שבו למעסיקים יש גישה לעובדים עם ניסיון, יש להם פחות סיבות לגייס את מי שאין לו ניסיון. ואין שום דבר רע בלהתחיל מלמטה.

יוזמה ויצירתיות

ולמרות שאין לכם ניסיון, יש לכם מה להציע – את זמנכם. שמעתי סיפור נפלא על בוגרת אוניברסיטה ששאלה מנכ"ל עסוק אם היה לו עוד יום בשבוע, מה היה עושה בו ולמשמע התשובה הציעה לו לעשות עבורו את כל החלקים שיכלה לקחת מהפרויקט הזה, כולל עבודת המחקר, התכנון וארגון הביצוע. היא הציעה לו את זמנה ללא תשלום, רק כנגד ההזדמנות ללמוד. הוא שילם לה שכר מינימלי אבל כשראה את איכות העבודה הציע לה משרה.

יש דרכים להגיע אל ההזדמנויות. בשביל זה צריך לזכור שחיפוש עבודה זו עבודה. היא לא תגיע אליכם ממשלוח סתמי של קורות חיים לכל עבר. אבל אם תתעמקו, תלמדו ותגיעו לאנשים השונים עם הצעות תפורות ויצירתיות, אתם עשויים להגיע למקומות שלא היו מוצאים אתכם.

שימו עצמכם בנעליו של המנהל המגייס, למה שיגייס אתכם? זה מה שאתם צריכים להיות מסוגלים להסביר בכל הכלים העומדים בפניכם. ואז, ברגע שיש לכם גישה להזדמנות, שם אתם צריכים לספק את הסחורה, לעמוד בהבטחה שמישהו נתן לכם הזדמנות לקיים.

לינק לטור בגלובס ב 18.05.2016

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי