שלושה צעדים להמשך הקריירה שלכם

פעם כל מה שהיית צריך זה מקצוע. ואז יכולת לעבוד קריירה שלמה, בדרך אולי החלפת כמה מקומות עבודה, אולי גם טיפסת בסולם דרגות, תפקידים ושכר.
עד לפנסיה.

Cartoon-14-Career-Ladder

מחקרים מראים שהעובדים המצטרפים היום למקום העבודה מצפים להשאר במקום עבודה אחד בממוצע כשלוש שנים. זה אומר שהעובד המצטרף היום לשוק העבודה יעבור על פני חיי הקריירה שלו 15 עד 20 מקומות וסוגי עבודה. החדשות הטובות הן שאם אתם שייכים לקבוצת הגיל הזו, סביר להניח שגדלתם אל תוך המציאות הזו ושאתם כבר יודעים שבטחון תעסוקתי קשור למה אתם תעשו כדי לקדם את הקריירה שלכם, ולא, לא עולה בדעתכם להפקיד את עתיד הקריירה שלכם בידי ארגון זה או אחר.

אבל המציאות שלכם שונה מאד אם אתם שייכים לגילאי הביניים, אם כבר יש מאחוריהם כ 20 שנות קריירה סביר להניח שציפיתם להמשיך במסלול המוכר, עד הפנסיה. אתם מהדור שלמד שהשקעה מוקדמת במקצוע, מקום עבודה טוב, תפקידים ומשרות וניסיון חיים, כל אלה מרכיבים את המתכון לקריירה מוצלחת עם הכנסה בצידה ובסופה פנסיה מספקת.

אז מה עושים שהעולם השתנה? אולי המקצוע שלכם, זה שנרכש בלימודים ובניסיון רב, משנה את פניו ואולי אפילו הולך ונעלם. במקרים רבים הגדרת המקצוע כפי שהיתה בשני העשורים הראשונים לחיי העבודה שלכם לא בהכרח מחזיקה בעשורים הבאים. או אולי אתם מוצאים את עצמם נעים בחוסר שקט בכסא הקריירה, לא בטוחים שזה מה שאתם רוצים לעשות בעשרים השנים הקרובות. ובכלל תמיד היה לכם חלום לעשות משהו אחר…

כתבתי כבר רבות על השינוי שכדאי לעשות באופן שבו אנו מגדירים את עצמנו בפוסטים כדוגמת נקודת מבט אחרת תעזור לך למצוא עבודה ו טיפ קריירה – איך תכתבו קורות חיים שישקפו את מי שאתם?  במקום להגדיר את עצמנו דרך תפקידים ומקצוע, כדאי להתחיל להגדיר את עצמנו דרך היכולות והניסיון. שלחתם אלי תגובות רבות עם בקשה לפרוט נוסף, התייחסות לשאלה איך בדיוק עושים את זה? איך ממפים את הכישורים והיכולות שלנו בכדי לבסס קריירה ארוכה בין תפקידים והגדרות שונות של מקצועות? מתאימים בין מי שאני היום לבין המשך קריירה מוצלח ומספק?

תנסו להתחיל בשלושה צעדים.

1. מי אני?

תסלחו לי על השאלה הכבדה אבל כן, זה הזמן לעצור ולבדוק מי אנחנו היום. חשוב, קודם כל, שנכיר את עצמנו. מה הערכים שלי? מה מעניין אותי? מה החוזקות שלי והחולשות שלי? מה החלומות שלי? מה שמתי בצד בעשורים הקודמים ועכשיו הגיע הזמן אולי לבחון מחדש?

זה לא יוצא דופן למצוא את עצמנו באמצע החיים עם מחשבות ושאלות על המשך הדרך. אולי כי מדגדג לנו לעסוק בתחום אחר, שאנחנו מרגישים שיש משהו משמעותי יותר שאנחנו יכולים לעשות עם הזמן שלנו. אולי המקצוע שבחרנו לפני 20 שנה לא תואם את החוזקות שלנו או העניין שלנו היום? אולי כי ויתרנו על משהו בשביל משהו אחר וזה הזמן לבחון אם הגיע הזמן להחזיר את עצמנו למרכז…

אחת הציטטות המוצלחות שראיתי בנושא בזמן האחרון דווקא ממליצה שנסתכל על מה היינו רוצים לעשות ולא מה היו מצפים מאיתנו, או שאנחנו מצפים מעצמנו:

Ask yourself: Who am I beyond my skills and knowledge? If I did not have to be great, what path would I take? What is my highest potential ?

לעצור כאן ועכשיו ולשאול את עצמנו שאלות שיעזרו לנו להבין לאין לקחת את המשך הקריירה שלנו, זו מתנה גדולה שכדאי שניתן לעצמנו. מהמקום הזה יש סיכוי טוב שנבנה המשך קריירה מוצלח הרבה יותר מאשר אילו היינו ממשיכים מכח האינרציה על אותו המסלול.

2. מה מרחב האפשרויות שלי?

אם נדע מה אנחנו באמת רוצים לעשות, נוכל להסתכל רחב יותר על אותם תפקידים, אותן אפשרויות שבאמת עומדות בפנינו, כאלה שתואמות את היכולות שלנו וכן, גם את הרצונות שלנו. מה חשוב לכם? אולי זה הזמן דווקא להסתכל על תפקידים שמאפשרים גמישות ואיכות חיים לעומת תפקידים שדורשים השקעה ושעות מרובות במשרד. או להפך, אולי אחרי שויתרתם בקריירה בשביל צרכי חיים אחרים, אולי עכשיו הזמן לעלות עוצמה דווקא בעבודה? או אולי זה בכלל הזמן ללכת אחרי הלב, התפקידים בתחום שתמיד משך אתכם אבל לא תאם את המקצוע שלכם, זה שהגדיר אתכם בעשורים הראשונים?

אני מכירה אשת הי-טק שעצרה יום אחד והלכה ללמוד חינוך. היום היא עובדת לא פחות, מאותגרת ופורחת ולא מצטערת לרגע. אבל זה דרש אומץ ומבט רחב הרבה יותר על מרחב האפשרויות. ומנהל בכיר שפתח את חנות הטבע שתמיד חלם עליה. וכאלה שעשו דוקטורט ואחת יצירתית במיוחד שציירה מעל השולחן שלה פאזל ורשמה על כל חלק מרחב אפשרי עבורה וזאת בכדי שלא תתפתה להגדיר את עצמה רק על ידי חלק אחד.

מרחב האפשרויות שלכם גדול ורחב מהתפקיד, ואפילו המקצוע, שמגדיר אתכם היום. הניסיון שלכם בעל ערך, אתם רק צריכים להרחיב מבט בכדי להבין איפה יש לו ערך ואיפה זה תואם את מי שאתם רוצים להיות בעשורים הקרובים.

3. מוצאים צעד ראשון קדימה

הצעד הבא שלכם לא חייב להיות קיצוני. אפילו לא צריך לראות את כל הדרך כולה בשביל להתקדם, מספיק כיוון וכוונה ואת הצעד הראשון. צעד קדימה, אל אותו כיוון שהגדרתם לעצמכם.

זה יכול לכלול לפנות לעצמכם זמן לבדוק תחום חדש, ללמוד, לקרוא, לבנות רשת קשרים. או לקחת תפקיד שהוא ירידה לצורך עליה, תפקיד שמאפשר לכם להשלים ניסיון ויכולות חסרים בכדי להגיע לשלב הבא. או בכלל להתנדב בתחום עיסוק אחר שאתם רוצים להיות מעורבים בו.

אם אתם עובדים, אבל חושבים על ההמשך שלכם, זה ממש זמן טוב להתחיל את הצעד הזה, לברר, להתנסות, לבחון את האפשרויות השונות.

זה לא משנה אם הצעד הבא שלכם גדול או קטן, העיקר שתלמדו ממנו משהו על הדרך שלכם, העיקר שהצעד הזה יקח אתכם קדימה אל עבר מי שאתם רוצים להיות בעשורים הקרובים.

אם תצאו לדרך תגלו שעם כל צעד חדש אתם מגלים אפשרויות שלא ראיתם קודם, לומדים להגדיר את עצמכם באופן רחב יותר מהגדרה של תפקיד ומקצוע. מכירים יכולות, תחומים חדשים וחלומות ישנים.

ואולי מגשימים אותם.

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי