לתכנן את הקריירה גם כשמגדלים את הילדים

נתחיל בסיפור אמיתי. עבדתי לפני שנים רבות עם מנהל בחוף המערבי של ארה"ב. שוב ושוב היה מציע לי להפגש בשבע בבוקר על פי שעונו (שזה חמש אחה"צ אצלנו) ואני תמיד דחיתי את הפגישות בינינו לשעה מאוחרת הרבה יותר. הילדים היו אז קטנים ואני העדפתי לפנות את שעות אחה"צ והערב לבית ולקיים פגישות מהבית אחרי שהלכו לישון. יום אחד התקשר וסיפר שאחת המנהלות בארגון שלו התפטרה מאחר והיא מתכננת להקים משפחה. רק מתכננת, ובשביל זה כבר היתה צריכה להפסיק לעבוד מאחר ולא ראתה איך ניתן לשלב עבודה עם הורות. ואז אמר לי בהתייחסו לשעות המאוחרות של השיחות שלנו:

עכשיו אני מבין מה את עושה…

נזכרתי בסיפור הזה השבוע, כשסיפר לי עמית על מה שהגדיר כבעיה – חוסר רצון של נשים בכירות ומצליחות להמשיך ולהתקדם בסולם הדרגות והתפקידים. הבטן מיד מגיבה לבחירה כזו. אם כבר יש לך נשים בכירות אז שלא ירצו להתקדם? איך נדבר על שוויון בשוק העבודה?

אבל אז בחרנו להעיף מבט שני, מאפשר, על השיחה הזו. מבט שלא מתמקד בנקודת זמן אחת אלא במהלך שלם של קריירה.

לכל אחד מאיתנו יש גרף קריירה. הוא לא לינארי, יש בו עליות ומורדות שהן תוצאה של גורמים רבים, חיצוניים ופנימיים, כולל החלטות קריירה שאנחנו מקבלים במהלך חיינו. הנה דוגמא שמצאתי לגרף כזה, אבל אם תחפשו תמצאו עוד רבים אחרים:

 23881f4

כבר בפוסט הקודם, העתיד זה לא מה שהיה פעם התחלנו לדבר על העובדה שהגרף הזה על פני חיי הקריירה שלנו איננו לינארי וטוב שנבין זאת מוקדם, כדי שנוכל לתכנן את התקופות בו הוא יורד. שם היתה השיחה על גיל. כאן היא על מגדר והיא אפילו יותר פשוטה. כמעט בכל הגרפים שראיתי רואים בבירור שהקריירה של נשים מקבלת האטה בשנים המקבילות בדרך כלל להגדלת המשפחה. כל אישה עובדת יודעת שיש תקופות בחיי העבודה שלה בהן היא נדרשת להפנות משאבי זמן ואנרגיה לבית, למשפחה, לילדים. ולפני שתציפו אותי בתגובות, כן, יש גם גברים שיגידו את אותו הדבר. ולמרות זאת, כפי שמראה מחקר שפורסם בירחון דצמבר 2014 של Harvard Business Review ובדק את המצב בקרב בוגרי ובוגרות Harvard במשך עשרות שנים, הנתונים עדיין מראים על פני דורות רבים שקריירה של גבר עומדת לפני זו של בת זוגו, ורוב הטיפול בילדים עדיין נופל על האישה.

hbr women

אז איך זה קשור לגרף הקריירה? קודם כל, שנבין שבמהלך עשרות רבות של שנות קריירה, ישנן תקופות בהן אנחנו מגדירות "הצלחה" אחרת מקידום ומעמד. במאמר של הניו יורק טיימס מ 2007 The Opt-Out Revolution הגדירה ליסה בלקין את הבחירה הזו של נשים בכירות על סף ניהול בכיר מאד, לא להמשיך ולהתקדם.

Women today have the equal right to make the same bargain that men have made for centuries — to take time from their family in pursuit of success. Instead, women are redefining success. And in doing so, they are redefining work. Success was about the male definition of money and power. There is nothing wrong with money or power. But they come at a high price. And lately when women talk about success they use words like satisfaction, balance and sanity

בקריירה של אישה יש בדרך כלל כ 10 שנים קשות – איפה שהוא בין סוף שנות ה 20 וה 30 – אלה השנים בהן היא בונה את הקריירה, את המשפחה וגם את הבית. ארגונים שמשכילים להבין ולתמוך  בשנים האלה בכל הצרכים של העובדות שלהם, יקצרו בסופן את הפירות כשבסוף תקופה מגיעה הזמן בו אפשר ורוצים להפנות יותר זמן ומשאבים לעבודה. אחד האתגרים העולים בשלב הזה היא היכולת לחזור לעבודה, אם עזבנו אותה. אתגר אחר, לאלה שכן נשארו בעבודה במהלך השנים האלו, היא כיצד "להרים" עכשיו את היכולות, העשייה, ולחזור למסלול עם שיפוע כלפי מעלה. בספרה של טינה זליג "דברים שהלוואי שידעתי בגיל עשרים" מדברת המחברת על הצורך לתכנן את העצירה הזו כחלק ממהלך הקריירה:

My only recommendation is that if you intend to stop working while your kids arc young, consider finding a way to keep your career on a low simmer. If you haven’t stepped all the way out for too long, it’s much easier to get back in. You can do this in an infinite variety of ways, from working part-time in traditional jobs to volunteering. Not only docs it keep your skills sharpened, but it provides you with the confidence that you can gear up again when you’re ready

אז בחזרה לשיחת הקריירה עם הנשים הבכירות. קריירה, זה מה שאנחנו בוחרים שתהיה. והיא צריכה להיות חלק ממכלול של חיים ולהתאים את עצמה לשינויים במהלך השנים. ולכן, אין שום בעיה עם החלטה שלא להמשיך ולהתקדם בנקודת זמן מסוימת, אם זה מאפשר לנו לקיים את האיזון הנדרש ולהמשיך לעבוד. מה שכן חשוב הוא להבין שלכל החלטה שלנו יש השלכות ואם נשכיל לתכנן גם את הירידות בקריירה שלנו, יהיה לנו סיכוי טוב יותר לתכנן את העליה שאחריהן.

בהצלחה!

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי