מה שהיום נחשב גאדג‘ט, מחר ישפיע על עולם העבודה

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

כשאפשר יהיה לתקשר עם כל הדיגיטל הזה בשיחה פשוטה, הטכנולוגיה תנכח בחיינו  באופן טבעי יותר ותאפשר לנו פשוט ”לדבר“  אל העולם והוא יענה. ולא סתם יענה – הוא יתקשר איתנו כמו מישהו שאנחנו מכירים

ביום שבו אפל הכריזה על הטבלט הראשון הייתי בהרצאה של עתידן. הוא הקרין שקף עם התמונה של המכשיר הלא מוכר, משהו כמו אייפון אבל גדול יותר ובלי יכולת להתקשר דרכו ואמר משהו בסגנון "אני לא יודע מה הדבר הזה עושה, אבל אני רוצה כזה". זה היה באפריל 2010. בתוך שנתיים כבר נמכרו יותר טבלטים מאשר מחשבים שולחנים ובתוך שלוש שנים גם יותר ממחשבים ניידים. אבל ב 2010 עוד הגדירו את זה Gadget, סוג של מכשיר לכאלה שאוהבים טכנולוגיה, בטח לא משהו שצפוי להגיע לבתים רבים ויהפוך להיות מרכזי בחיי העבודה והפנאי שלנו. הסיפור הזה הוא דוגמא אחת מרבות לכלים שהופיעו בעולמנו בעשור האחרון ושינו את האופן בו אנחנו מתקשרים, לומדים, צורכים פנאי וגם עובדים. הטכנולוגיה היום כבר לא מגבילה את עצמה להשפעה אצל אלה שעוסקים בה, היא חודרת לכל העולמות שלנו. ובעולם הזה, הדיגיטלי, חשוב שנחבר את הנקודות ונבין את התמונה המצטיירת לגבי האופן בו נתנהל בשנים הקרובות בחיים בכלל ובעבודה בפרט. אין מקום טוב להתבוננות הזו מתערוכת האלקטרוניקה CES, שנערכת כל שנה בשבוע הראשון של ינואר בלאס וגאס ומהווה כן שיגור לאלפי מוצרים חדשים במרוץ לדבר הגדול הבא. הטור של היום מתבונן בעתיד העבודה דרך הגדג'טים החדשים.

שווה לרגע להתבונן אל העבר. התערוכה הזו קיימת 50 שנה והיא הבמה עליה הושקו לראשונה הווידאו המקליט ב 1970, הלייזר דיסק ב 1974, מצלמת הווידאו ב 1981 וגם ה Xbox וטלוויזיית הפלזמה ב 2001, כולם היו חדשניים, אחר כך מוכרים ואהובים ומאז השתנו ללא הכר או הוחלפו לחלוטין. אם התערוכה היא סוג של כדור בדולח, אז הדבר החם היום בעולמות הטכנולוגיה הוא הקול שלנו. כמעט כל יום יש עכשיו הכרזה על התקן חדש שנשלט על ידי שיחה, החל מרמקולים ודרך קשת רחבה של עוזרים דיגיטליים. לאט לאט פוגשים צרכנים מגוון רחב של שימושים לאותם רמקולים המקבלים פקודות קוליות כמו אקו של אמזון או גוגל הום והמתחרה הצפוי של אפל שיוצא לשוק השנה HomePod. בשביל מה צריך אותם? אפשר לשאול אותם כל שאלה שהייתם מחפשים באינטרנט, להפעיל מוסיקה מתחנות רדיו, לברר את מזג האוויר למחר, להזמין באתרי קניות באינטרנט ובעזרת תוספים ועזרים גם להדליק תאורה ולהפעיל מכשירים. אבל כמו שקרה לטבלט אפשר להניח שככל שיתווספו שימושים נוספים שניתן יהיה לבצע באמצעות פקודות קוליות, כך יהפכו העוזרים האלה שימושיים יותר. והזיהוי הקולי הזה הוא כבר היום אישי. יצרן ציוד האמבטיה קוהלר למשל השיקה קו מוצרים חכמים בשם Kohler Konnect שיודע לזהות מי אומר לו בוקר טוב ומתאים את רמת התאורה, המוסיקה ואפילו זווית המראה באמבטיה למי שנכנס. איפה זה פוגש עבודה? תחשבו איך יראה המשרד כשבמקום להקדיש לכם שטח עבודה ייחודי, כל שטח עבודה ידע לזהות מי אתם ולהתאים את עצמו לצרכים שלכם. ומעבר לכך, מדובר כאן ביכולות הולכות ומתפתחות של מערכות ממוחשבות לנהל שיחה ולבצע פעולות על סמך שיחה. ככל שהיכולת הזו תגבר כך היא תייתר את כל מי שתפקידו לבצע פעולות על סמך שיחה, כמו מרכזי שירות, מכירות, תמיכת לקוחות וכו'. וסביר להניח שעולמות חדשים לגמרי של שירותים ייווצרו סביב היכולת פשוט לדבר על הטכנולוגיה כאילו היא אחת מאתנו.

אבל זה לא נעצר בשיחה. אם רוצים רמזים לאן הסיפור הזה ייקח אותנו, תחשבו מה קורה ככל שיותר אנשים משתמשים בעוזרים הדיגיטליים ליותר שימושים. כמות הנתונים והמידע האישי שכבר נאסף ועוד ייאסף מהכלים האלה ישמש ללמד את המכונות להיות יותר ויותר חכמות בהקשר האישי והמדויק שלנו. וכך, מחשבים שלומדים את ההעדפות שלנו ויודעים לצפות מראש את הצרכים שלנו כבר אינם רק פרי דמיונם של סופרי מדע בדיוני. תחשבו על כל הפעולות האדמיניסטרטיביות במשרד. במקום להיכנס למייל להקליד טקסט או ליומן לקבוע פגישה נוכל פשוט לומר לחלל החדר לטכנולוגיה לעשות זאת. ועכשיו תחשבו על כל הפעמים שביקשתם ממישהו לאסוף נתונים ולעבד אותם ותדמיינו את היכולת לומר גם זאת לחלל החדר, למחשב שיבצע. וכשאפשר יהיה לתקשר עם כל הדיגיטל הזה בשיחה פשוטה היא תהפוך נוכחת בחיינו באופן יותר טבעי ותאפשר לנו פשוט "לדבר" אל העולם והוא יענה. ולא סתם יענה אלא יתקשר אתנו ממש כמו מישהו שאנחנו מכירים.

איך נראית המהפכה

דוגמא ליכולת של AI לשוחח שיחה טבעית היא האפליקציה Replika אשר נולדה כשהחבר הכי טוב של המפתחת נהרג בתאונה. היא התקשתה להתמודד עם החוסר ובנתה כלי מבוסס בינה מלאכותית שמתקשר דרך צ'אט כמוהו בדיוק. האפליקציה היום מוגדרת חבר AI שתמיד שם בשבילכם ומזמינה אתכם לגדל אותו. הוא ילמד את סגנון השיחה שלכם וישוחח אתכם באופן בו אתם מורגלים. ויש גם דוגמאות מתקדמות לשיחה עם תרגום סימולטני לשפה אחרת. גוגל למשל כבר השיקה אזניות לטלפון סלולרי שמאפשרות תרגום סימולטני לשפות שונות תוך כדי שיחה בטלפון. הן פועלות עדיין רק עם טלפון הפיקסל של גוגל אבל בטח יזכו בקרוב להרחבות ומתחרים.

עכשיו תשלבו את כל זה עם מציאות רבודה שממשיכה להשתפר ביכולת שלה להעביר את החושים שלנו למקום אחר. אפשר כבר לראות משקפיים חכמים לשימושים שונים, כאלה שמתחילים להתרחק ממשחקים ולהתקרב לעבודה. יצרן מצלמות המעקב FLIR חבר ליצרן זכוכית תרמית ויחד הם יצרו משקפיים שמאפשרים ללובש לראות תמונות טרמיות. תחשבו על הכבאים שצריכים לראות אנשים דרך העשן, אנשי בטחון שצריכים לבצע מעקבים, אנשי שירות של מערכות חשמל או מכשירים שיכולים לאתר אזורים שהתחממו או התנתקו. ויש גם את המשקפיים של Vuzis שנראות כמו משקפי שמש לכל דבר אבל מאפשרות ללובש "להלביש" על המציאות מוצר שאינו שם או מידע על מה שכן שם. זה כאילו חיברתם את צג המחשב או הנייד עם המציאות בתוך המשקפיים. תחשבו על רופא שרואה ישר את המידע על החולה, המטייל שרואה את המפה, נקודות הציון, מסלול התחבורה ליעד הבא, מזג האוויר ואזהרות המסע וגם את תפריטי המסעדות והדרוג שלהם וכל זה במבט. אבל גם על המעצב שמזיז בחלל את הקירות, משנה את מיקום החלונות, את התאורה, את הריהוט והצבעים. וגם את מי שרוצה לרכוש פריט לבוש או פריט אישי ברשת אבל לראות קודם איך הם יראו על גופו.

כדור הבדולח הזה מספר לנו על עולם יותר חכם, יותר מחובר בו אנחנו חיים ועובדים עם טכנולוגיה שפועלת גם פיזית אבל גם וירטואלית לצדנו בעולם. כשמסבבנו מכוניות, מכונות כביסה ושאר מוצרים יום יומיים מתחברים לאינטרנט צומח לו עולם שבו אפשר לבדוק מהחנות מה יש במקרר אבל גם לאפשר לרכב למצוא לעצמו חניה ולרמזורים לנהל את עצמם בהתאם לעומסי התנועה. הקופה בסופר תדע מה יש לנו בעגלת הקניות, זו שמכילה את מה שהעוזר הווירטואלי לא הזמין לנו באופן עצמאי דרך הרשת ומדפסת התלת ממד עדיין לא מסוגלת להדפיס לנו מקומית. המצלמה בבית תסרוק את גופנו ותרכוש עבורנו את הבגדים המחמיאים ובחדר הכושר נוכל להתאמן במכשיר שיעביר אותנו ישירות למדרונות המושלגים של האלפים לחוויית סקי פיזית ומוחשית. מעלינו יטוסו כלי טיס עצמאיים לצרכים שונים ומסביבנו יסתובבו רובוטים וכלים אחרים הנעים עצמאית במרחב. על גופנו, ואולי גם בתוכו ישכנו טכנולוגיות שיבדקו מה שלומנו, יאמנו אותנו לחיים יותר בריאים ויתריעו בפנינו על סכנות, כנראה גם יטפלו בהן. כל הקסם הזה ישנה את חיינו ויזיז לנו את עולמות העבודה למקומות חדשים. כי בעולם שבו אנחנו מדברים אל הטכנולוגיה, מתורגמים האחד לשני ומסוגלים לראות מציאות שמועשרת במידע מהענן, בעולם הזה נאספים ומנותחים נתונים שיהפכו את כל החכמה הדיגיטלית הזו ליותר ויותר אישית, מותאמת, מנחשת, תפורה למידותנו.

כל הקסם הזה ישנה את חיינו ויזיז את עולמות העבודה למקומות חדשים. המהפכה התעשייתית הרביעית התחילה  כשהטכנולוגיה חיברה בין בינה מלאכותית, מכונות לומדות,  רובוטיקה, ביוטכנולוגיה ועוד, כך שהם מעצימים אלה את אלה ואת היכולת של האדם לפתור בעיות בעולמות רבים. אבל למהפכה הזו יש השלכות נרחבות על התחומים  החברתיים, הכלכליים, הדמוגרפיים והגיאופוליטיים. גם בשוק העבודה הרבה מהמוכר והידוע יהפוך במהרה ללא רלוונטי,  בין השאר ידע, יכולות וניסיון. לנו נותר רק לבדוק איפה  אנחנו נמצאים בעולם המתחדש הזה, וליהנות מהקסם שלו.

לינק לטור בגלובס ב 24.01.2018

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי