ביום שאחרי האקזיט

אקזיט, החלום של רוב היזמים, הכרה בינלאומית, כסף, הזדמנויות. אנחנו רק לא תמיד מבינים שלמחרת בבוקר נגלה שאנחנו כבר לא בעלי הבית או, כמו שהגדיר את זה עבורי יזם אחרי אקזיט:

מישהו נכנס אליך הביתה במהלך הלילה, הזיז לך את הרהיטים בסלון, החליף את התמונות על הקירות, סידר מחדש את הכלים בארונות

demarker

מהצד השני, הצד של הרוכשים, האקזיט שלנו הוא עסקת המיזוג והרכישה, ה M&A, של הארגון הגדול, הרוכש. ובעוד המילה "אקזיט" מתחברת להגשמת חלום, המונח M&A מתחבר דווקא לעסקאות הרבות שלא מניבות את התוצאות המצופות.

אז מה יכול יזם ישראלי, שהגשים את החלום ונרכש על ידי חברה בינלאומית, מה הוא או היא יכולים לעשות בכדי להבטיח את הצלחתם והצלחת הפעילות שבנו גם לאחר הרכישה?

בשבועות האחרונים פורסמה שאלה ברשתות החברתיות:

איך להישאר הנהלה מקומית כאשר החברה נרכשת ע"י גוף אמריקאי?: אשמח לטיפים ועצות כיצד להישאר גוף ניהולי מאוחד כאשר לאחר הרכישה לכל מנהל יש בעצם מנהל בכיר חדש בחו"ל?

חלק מהבעיה עשויה להיות כבר בציפייה העולה בשאלה.

רבות מהבעיות בתהליך המיזוג שלאחר הרכישה נובעות מפערים בציפיות של הצד הנרכש והארגון הרוכש.

האם אתם יודעים מה היתה מטרת החברה שקנתה את הפעילות שלכם? איך מוגדרת הצלחה על ידי הארגון הרוכש? עד כמה זה שונה מההגדרה שלכם להצלחה?

הסיבות המרכזיות עבורן נקנות חברות בארץ כוללות גישה לטכנולוגיה או ל IP, למוצר או לקבוצת האנשים, הידע והיכולות שבפעילות.

אם מטרת הרכישה היתה גישה לטכנולוגיה לצורך שילובה במוצרי חברת האם, אזי סביר להניח שחברת האם תהיה יותר אקטיבית בפעילות שלכם. אתם צפויים לגלות שאתם חלק מארגון שכעת מקבל עבורכם החלטות לגבי אנשים ומוצרים. אם היה לכם מוצר, אולי תגלו שחברת האם איננה מעוניינת בו, שכן מטרתה לשלב את הטכנולוגיה שלכם במוצרים שלה.

אם מטרת הרכישה המוצר שפיתחתם, אולי גם הגישה ללקוחות שלכם, יש יותר סיכוי שתמצאו שאתם נשארים מעורבים ובשליטה. ובכל זאת תצטרכו להסתגל לכך שמישהו שואל שאלות ואולי אף צריך להיות מעורב בהחלטות שבעבר קיבלתם לבד.

אז במקום לצפות שלא יהיו שינויים, שתוכלו להשאר הנהלה מקומית מאוחדת הפועלת כפי שפעלה לפני האקזיט, יש יותר סיכוי שתשאירו לעצמכם שליטה בתהליך אם תנהלו את הציפיות.

במקום לשאול איך להשאר הנהלה מקומית עצמאית, תשאלו את ההנהלה החדשה איך היא מגדירה הצלחה? בעוד חודש, רבעון, שנה? ברמת המנהל הבודד, ברמת הארגון, הטכנולוגיה, המוצר?

השיחה הזו, גם אם תחשוף פערים בציפיות, ואולי דווקא בגלל שתחשוף פערים כאלו, היא השיחה שתאפשר לכם להשאר הנהלה מקומית. הנהלה מקומית היא זו שתוביל את הפעילות להצלחה כפי שזו מוגדרת על ידי החברה הרוכשת. הנהלה כזו תוכל לבנות אמון ולהשפיע על עיצוב ההגדרה של הצלחה זו. הנהלה כזו עשויה לגלות שהיא לא רוצה להשאר הנהלה מקומית, שמרחב האפשרויות שנפתח בפניה מאפשר לה לשים יעדים גדולים יותר.

בהצלחה.

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי