זה הזמן לנהל ארבע קריירות במקביל

התוכן בעמוד זה מתורגם גם ל -

במה את עוסקת?

פעם זו היתה שאלה פשוטה עם תשובה ברורה – כמה מילים שאפשר היה לשים על כרטיס ביקור, זהות מקצועית מבוססת מקצוע ותפקיד. אבל בעולם שבו הידע מתיישן במהירות והידע שלמדנו כשרכשנו מקצוע הופך לא רלוונטי תוך כמה שנים, ימי הקריירה היחידה חלפו.

על פי דוח עתיד המקצועות של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2023, ארבעים אחוז מהמיומנויות הבסיסיות של העובדים יושפעו משינויים טכנולוגיים בתוך פחות מחמש שנים. בדומה, דוח של IBM  משנת 2019, "המדריך הארגוני לסגירת פערי מיומנויות", צופה שמחצית החיים של מיומנויות כבר עומדת על חמש שנים. או במילים אחרות – הערך של מיומנויות שנלמדו לפני חמש שנים הוא כעת כמחצית ממה שהיה אז. לכן, לא סביר שהקריירה הנוכחית שלכם, המבוססת על המקצוע שלמדתם והתפקידים שעשיתם, תיקח אתכם עד הפנסיה, או אפילו אל תוך העשור הבא. אין לכם ברירה אלא להבין שאתם צריכים לא רק ללמוד לנהל מעברי קריירה אלא ממש לנהל כמה קריירות בו זמנית.

הסימנים הראשונים לשינוי הזה הופיעו עם עלייתם של ה"סלאשרים" – אלה שמגדירים את עצמם בלי להתנצל במספר עיסוקים בו זמנית, כמו מנהל שיווק/צלם או עורך דין/מדריך כושר. בשנים האחרונות אפשר לראות את ההבנה הזו מתרחבת לאלה שמקימים פעילות עצמאית במקביל לעבודה שכירה או לומדים משהו שלא קשור לעיסוקם הנוכחי מתוך הבנה שיום יבוא והם יעסקו במשהו אחר. אנחנו רואים יותר ויותר סימנים לכך שאנשים מנהלים ארבע קריירות בו זמנית:

1. הקריירה הנוכחית – עדיין במרכז

זו העבודה או התפקיד שתופסים את רוב הזמן ומספקים את מקור הפרנסה העיקרי שלכם. זו הקריירה שאתם מפתחים ובה אתם משקיעים את מירב הזמן ותשומת הלב והיא מספקת לכם יציבות ולכן עשויה להרגיש לכם כמו "הקריירה של פעם". אבל היא כבר לא לבד.

2. קריירות העבר – כבר אינן בעבר

בעולם העבודה הישן קריירות עבר היו רק אבני דרך לתפקיד הנוכחי, שורות בקורות החיים שלנו. אבל היום מרכיבים מקריירות העבר ממשיכים למלא תפקיד משמעותי בחיינו המקצועיים, במיוחד ככל שיותר ויותר אנשים מתפתחים מעבר למשרה מלאה יחידה. בתוך הארגון קריירות עבר הן חלק מביסוס השפעה כאשר אנחנו תורמים על סמך ניסיון וידע שנצברו בתפקידים קודמים ובלי קשר לטייטל הנוכחי שלנו. עבור עצמאים אלה ה"פרות החולבות" – לקוחות ותיקים שאנחנו ממשיכים לשרת למרות שרוב הפעילות שלנו כבר ממוקדת במקום אחר.

המודעות ליכולת שלנו לבנות גם על קריירות העבר היא אסטרטגיה חזקה למעברי קריירה כי היא מסמנת לנו שהקריירה הנוכחית לא חייבת להפסק באחת כשאנחנו מוכנים לדבר הבא. להיפך, אפשר להניח יסודות לקריירה הבאה ולהפחית את אי-הוודאות בשינויי קריירה בכך שאנחנו מבינים מה מתוך מה שאנחנו עושים היום אפשר להמשיך לעשות, אבל אחרת. ואפשר אפילו לגוון את "תיק הקריירה" – לנהל מספר עיסוקים במקביל – כאשר אחד מהם הוא קריירת עבר שנשארת פעילה, גם אם בקיבולת מופחתת. פגשתי לא מזמן עצמאית שהכניסה מנכ"לית שכירה לפעילות הקודמת שלה כדי להמשיך לקיים אותה ולהתפרנס ממנה בעוד היא מפתחת פעילות חדשה.

3. הקריירה הבאה – נמצאת מעבר לפינה

בין אם זה בעוד שנתיים, חמש או עשר שנים, הבנת האני המקצועי העתידי שלכם קריטית. בזמן שאתם מתמקדים בקריירה הנוכחית שלכם ושומרים על היבטים מקריירות העבר, אתם כבר מבינים שאתם צריכים להסתכל אל עבר הקריירה הבאה. זה יכול להיות פשוט זיהוי תחומים, כלים או נושאים שמעוררים את סקרנותכם וגורמים לכם לרצות ללמוד קצת יותר. או שאולי אתם כבר יודעים מה יהיה העיסוק הבא שלכם ומתחילים להניח את היסודות, ללמוד, להתארגן ולהבין איך ומתי לעשות את המעבר.

המעבר לקריירה הבאה כבר לא חייב להיות כרוך ב "להתפטר ולחפש עבודה". הוא יכול אפילו לקחת שנים ועדיין להחשב מעבר. אתם יכולים למשל להבין שאתם צריכים להיחשף לשיח חדש בתחום העיסוק שלכם או ללמוד תחומי עיסוק חדשים ולהצטרף לפעילויות מקצועיות מחוץ לעבודת היום יום, ללכת לכנסים, להתנדב או אפילו לבדוק איך הופכים התנדבות ותחביבים להזדמנויות עסקיות. המפתח הוא להסתכל מעבר לתפקיד ולמקצוע הנוכחיים ולהבין מה עוד יש שם שמעניין אתכם ואז, בצעדים קטנים, להזיז מפגשים והתנסויות אל עבר הזהות המקצועית הבאה. זה המקרה שבו מנהל כספים מתחיל ללמוד אימון במחשבה להקים עסק שמשלב את הידע בניהול תקציב עם היכולת לאמן בעלי עסקים חדשים.

4. קריירת הפנאי – היא גם קריירה

קריירות פנאי – התנדבות או תחביבים – לא משלמות ולכן מסורתית לא הגדרנו אותן כקריירות. אבל בעולם שבו הזהות המקצועית מבוססת על מיומנויות וניסיון, הגבולות בין עיסוקים צדדיים לעבודה מקצועית מיטשטשים ולכן גם קריירות פנאי הן זהויות מקצועיות לכל דבר. אם אתם משקיעים זמן ומאמץ במשהו שגם בונה לכם יכולות, הרי שזה חלק ממסע הקריירה שלכם, גם אם העיסוק עצמו לא מייצר הכנסה או מגדיר אתכם מקצועית.

זה יכול לכלול כתיבת בלוג, הפקת פודקאסט, עזרה בחנות משפחתית, התנדבות למטרה אזרחית, או עיסוק בפעילויות יצירתיות כמו בישול, נגרות או ספורט. גם אם פעילויות אלה לא תואמות סטריאוטיפים מקצועיים מסורתיים ולא קשורות ישירות ל"מקצוע" שלכם, בפועל הן מפתחות לכם מיומנויות, ניסיון ופוטנציאל שעשויים להפוך למרכזיים בקריירה העתידית שלכם. אם תעצרו לסמן את היכולות והניסיון שאתם צוברים בעיסוקים האלה תגלו שאפשר בקלות לכתוב אותם בקורות החיים כסימן לפוטנציאל לעיסוק עתידי.

ההבנה שאנחנו מנהלים בו זמנית ארבע קריירות מסירה מאיתנו את הצורך להיכנס להגדרות צרות של זהות מקצועית. מבט הוליסטי כזה על קריירה מכיר בכך שהזהויות המקצועיות שלנו הן מורכבות ורבות-פנים, מעוצבות לא רק על ידי העיסוק העיקרי שלנו, אלא גם על ידי חוויות העבר, השאיפות העתידיות ואפילו התשוקות האישיות. זו גישה שמאפשרת לנו לראות פוטנציאל במקומות בלתי צפויים וליצור סינרגיה בין היבטים שונים של חיינו. חשוב מכל, היא מעניקה לנו את הגמישות לנווט בנוף העבודה הלא ודאי והמשתנה במהירות וליצור זהות מקצועית עשירה, מגוונת וחסינה שתשגשג בעולם העבודה המשתנה.

לינק לטור בדה מרקר 20.10.2024

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך

למנהלים

לעובדים

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי