חזון המקצועות הנעלמים בכלכליסט הזכיר לי את צ'ארלי צ'אפלין

אל השיח על מגמות המשפיעות על עולם העבודה הוסיף לנו בני בשבוע שעבר את הקישור למוסף פסח של כלכליסט "עבודה אבודה". האתגר שבעיסוק במגמות הוא שהן משאירות המון מקום לפרשנות אצל הקורא. השאלה המעניינת באמת שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו היא אם אנחנו מפרשים אותן דרך ה"משקפיים" של העבר, או מתוך יכולת לא פשוטה להסתכל עליהן מבלי לשפוט ולשאול את עצמנו, אם זו תהיה המציאות, מה האפשרויות שמציאות זו מציבה בפנינו?

Imageמכירים את הסרט "זמנים מודרניים" של צ'ארלי צ'אפלין? הסרט משנת 1936, תקופה בה נכנסו מכונות אל תוך אולמות הייצור ואיימו על העובדים. צ'אפלין מציג פרודיה על עריצות הטכנולוגיה והחברה, הכופים על האדם בכלל והעובד בפרט להתאים עצמו למכונה. אנו מזדהים עם העובד הקטן אשר משתעבד למכונה החדשה ונאלץ להתאים את עצמו לקצב ההולך וגובר של המכונה, קצב המביא אותו בסופו של דבר להתמוטטות.

ב 1936 פחדו העובדים מהמכונה שנכנסה לאולמות הייצור. פחדו שתשנה להם את העבודה באופן שלא יוכלו לחיות איתו. או יותר מכך, שתיקח להם את העבודה ותשאיר אותם מובטלים.

זה לא קרה. המכונות שינו את אולמות הייצור והעלימו תפקידים רבים. אבל יצרו תפקידים אחרים, מקומות עבודה אחרים. המכונות לא ייתרו את האדם.

מפרופסור דוד פסיג למדתי שאחד מעקרונות חקר העתיד הוא זיהוי הכוח המניע:

העיקרון הוא לזהות בבהירות את הדינמיקה המונחת ביסוד התמורות הפועלות ביצירת המגמות – בבחינת ההנחה הנסתרת שמניעה את השינויים

 בסקירה היסטורית של התפתחות רעיונות וטכנולוגיות על פני שנות האבולוציה של האנושות, פרופ פסיג מזהה כי המרוויחים מההתפתחות היו אלו שידעו לעשות שימוש במימד החדש שנוצר, לבנות סביבו מודלים עסקיים חדשים. לדוגמא, כניסת התעופה האזרחית פתחה עולם חדש לחברות השילוח הבין לאומיות שידעו לנצל את האפשרות להביא לנו מוצרים מיבשות רחוקות בתוך ימים ספורים, או החנויות המכוונות שפתחו לנו עולם חדש של רכש דרך האינטרנט.

תעצרו לחשוב על זה. כל מי שעוסק היום בשוק התקשורת הסלולרי, מכשירים, ספקים, אפליקציות – כל אלה לא היו קיימים לפני עשור. כל אלו מקצועות, תפקידים ומשרות שנולדו מהשינויים שעברנו מאז פרץ הטלפון הנייד בכלל, והנייד החכם בפרט לחיינו.

אפשר לקרוא את מוסף מגמות עולם העבודה של כלכליסט ולראות איך העולם שלנו מתמוטטת, איך לוקחים לנו את העבודה או התפקיד. להזדהות עם צ'אפלין.

אני מעדיפה לקרוא את מוסף המגמות ולראות בהשתאות איך העולם שסביבנו משתנה, את כל ההזדמנויות שהוא פותח בפנינו להגדיר מחדש את העבודה, העובד, המשרה ואיך אנחנו חיים עם כל אלה. להגדיר מחדש ולנסות לשפר את מה שטעון שיפור אבל לא לפחד גם לחלום את כל מה שיכול להיות.

ולפעול להגשמת החלומות.

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי