הטכנולוגיה לא בשלה – עדיין

עולם העבודה העתידי כל יום רביעי בגלובס והשבוע:

רובוטים שיוצאים משליטה מבהירים עד כמה צריך בני אדם בעולם העבודה

המחשבים בדרך לחשוב באופן עצמאי. וגם לדבר ולהבין. כמעט בכל יום יש הכרזה של עוד שחקן משמעותי בתחום הבינה המלאכותית או AI (Artificial Intelligence). ועם כל אלה צף ועולה הדיון סביב היתרונות, אבל גם הסיכונים. בשבועות האחרונים אפשר היה לראות שני ענקי טכנולוגיה בוויכוח כזה. צוקרברג הוא הצד האופטימי לגבי היכולת של AI להביא לפריצות דרך בעולמות כמו רפואה ותחבורה. פייסבוק הקימה צוות שלם שתפקידו לשלב טכנולוגיות מעולם הבינה המלאכותית מתוך מטרה שהתקשורת שלנו עם העולם הממוכן תעשה כמו התקשורת שלנו עם בני האדם. ובצד השני בימים אלה עומד אילון מאסק שטוען ש AI יכולה להוות אחד הסיכונים הכי גדולים שהאנושות ידעה אי פעם. לטענתו, כמו שאנחנו מנהלים מה מותר ומה אסור בתחומים אחרים בחיינו כולל רכבים, מטוסים, מזון ותרופות, גם כאן חייבת להיות רגולציה שתוודא שבני האדם לא יהפכו לחיות המחמד של הטכנולוגיה. מצוין או מסוכן, אי אפשר לעצור את הטכנולוגיה מלהמשיך ולשנות את חיינו וגם את עולם העבודה. הטור של היום בודק מה תעשה הבינה המלאכותית לעבודה.

שווה לרגע לעצור ולהבין מה זה בכלל AI ואיפה היא פוגשת אותנו כבר היום. רוב המכונות סביבנו היום עושות בעצם את מה שאמרו להם, מה שתכנתו לתוכם. אבל מה יקרה כשמכונות ילמדו לחשוב לבד ואולי אפילו לשוחח ביניהן ואתנו? רובנו מכירים את הבינה המלאכותית מהסרטים וכאן גם מקור הפחד, שרובוטים בעלי בינה מלאכותית ישתלטו על העולם. וזה משאיר אותנו באי נוחות מול הרצון של העוסקים בטכנולוגיה לייצר למכונות אינטליגנציה ויכולת שיחה אנושית. בארה"ב, אם אתם רוצים להזמין פרחים למשל, האפליקציה Flowers-1-800 תנהל אתכם את כל השיחה. המשמעות כמובן פחות עובדים אבל אם תחשבו על זה, לא צריך לשלם לה, היא אף פעם לא מתעייפת וגם לא מתרגזת. לכן זה לא מפתיע שיותר ויותר שירותים עוברים לטכנולוגיה כזו. אבל, לא כל הניסויים עובדים טוב. לפני כמה שבועות הופיעו סיפורים על שני בוטים של פייסבוק שפיתחו שפה עצמאית משלהם ושוחחנו ביניהם כך שהמפתחים שלהם לא הבינו את השיחה. כמה חודשים קודם לכן בוט של מיקרוסופט, שהיה אמור לנהל שיחה בטוויטר נותק תוך 24 שעות כשהתחיל לייצר טקסטים גזעניים כולל התייחסות להיטלר.

דוח של PWC על עולם העבודה העתידי מסמן גם הוא את הבינה המלאכותית כאחד מהמרכיבים המשפיעים ביותר על עבודה. כיום, מדובר בכלים כמו העוזרים הדיגיטליים, כלי הצ'אט שמאחוריהם מכונה (Chat Bots) וטכנולוגיות למידת מכונה שמבינות, לומדות ופועלות בהתאם. עוזרת כאן חלוקה לשלוש רמות על פי שלבי ההתפתחות של הטכנולוגיה. הראשונה היא האינטליגנציה המסייעת שתפקידה לשפר את מה שאנחנו עושים. זוהי אוטומציה של משימות חזרתיות, סטנדרטיות, שלוקחות זמן. דוגמאות מוכרות הן היכולת של הנייד לספר לנו מתי לצאת לדרך, תוך הבנה של המיקום שלנו, של היעד והתנועה ביניהם. הרמה השנייה היא האינטליגנציה המתגברת שמתחילה לצמוח סביבנו. זה כבר שינוי משמעותי באופן בו אנחנו מבצעים דברים באופן כללי, וגם עבודה. כאן הטכנולוגיה עוזרת לאנשים וארגונים לעשות דברים שלא יכולנו לעשות בלעדיה. אם נשאר בדוגמא מתחום התחבורה, אז היכולת לחבור לאחרים לנסיעות משותפות היא דוגמא כזו. הרמה השלישית היא האינטליגנציה האוטונומית, זו שתוכל לפעול בעצמה. כאן מדובר במערכות טכנולוגיות שיתאימו את עצמן וייקחו על עצמן גם את קבלת ההחלטות. מאותו עולם תוכן, הדוגמא כאן תהיה המכונית ללא נהג.

האופטימיים יגידו ש AI יכול לייצר עולם שבו היכולות האנושיות מודגשות על ידי מכונות בכדי לעזור לאנושות לתכנן, לנתח, לבצע ולהעריך. זה עולם שבו אנשים יכולים להתמקד ברמה גבוהה יותר של חשיבה, יצירתיות וקבלת החלטות. הפסימיים יגידו שיש שאלה אמתית לגבי היכולת של האדם לעבוד בעולם כזה. האם הטכנולוגיה תחליף אותנו בעבודה או שנוצר סביבנו עולם שבו אנשים ומכונות עובדים אלה לצד אלה? מה שבטוח, ככל שיותר פעולות עוברות אוטומציה התפקידים מוגדרים מחדש. ב PWC מדברים על כשליש מעובדי העולם שעשויים לאבד את עבודתם לטובת האוטומציה. חלקם יאבדו לגמרי, אחרים יוגדרו מחדש ועוד חדשים יווצרו. בעולם כזה אנשים ומכונות יצטרכו לשתף פעולה בכדי לקבל החלטות ולכן החוזק שלנו כבני אדם הוא דווקא היכולות הייחודיות שיש לנו על פני המכונה, יכולות כמו אינטליגנציה רגשית, יצירתיות, חדשנות, היכולת לשכנע, לפתור בעיות אבל גם לשתף פעולה ולהביע אמפטיה.

יש כאן יותר שאלות מתשובות ולכן המפתח לעתיד נמצא כנראה ביכולת ההתאמה של כולנו, אנשים וארגונים ואפילו מערכות חינוך וממשל. כי אי אפשר באמת לדעת מה יידרש מאתנו בעוד חמש שנים ולכן אנחנו חייבים להיות מוכנים ולהתאים את עצמנו. בכל הרמות.

מערכות הממשל חייבות לעבוד ביחד ולפתח מדיניות שתנהל ולא תתנהל בהשפעה של הטכנולוגיה על עולם העבודה. לצד עידוד השימוש בטכנולוגיה ואוטומציה בארגונים גורמי המדיניות צריכים לחבור למי שמובילים בתחומי הידע הרלוונטיים בכדי להבין ולנווט את הריקוד הזה בין טכנולוגיה וחברה. תהיה כאן אבטלה מבנית, כזו שנוצרת בגלל תפקידים שנעלמו ואנשים שלא הוכשרו לעשות משהו אחר, זו לא שאלה של אם, רק של מתי. ולמערכות הממשל אין ברירה אלא לבחון את כל מרחב הפתרונות האפשרי, כולל מערכות הכשרה, מקורות פרנסה חדשים ועד כדי רשת בטחון בדמות שכר בסיס לכל.  והתפקיד החשוב מכולם, לעזור לאנשים לעזור לעצמם. כי בעולם שבו מהלך הקריירה הרציף כבר לא קיים, חייבים לשנות את התפיסה והחסמים העומדים בפני אנשים שרוצים לייצר עבור עצמם תיק קריירה, המורכב ממרחב של עיסוקים ואופני העסקה. המשק היום חסר את הגמישות שתאפשר לאדם לנוע בחופשיות מעבודה שכירה לעצמאית ולשלב ביניהם. אחד החסמים הגדולים ביותר במשק לקראת העידן המתהווה הוא הדבק המדביק את השכירים אל הכיסא, בדמות תנאי ההעסקה והמעטפת הסוציאלית של יחסי העבודה, הייחודיים לשכירים ולא מתקיימים עבור עצמאיים. בשביל לייצר כאן כלכלה מותאמת לעולם העבודה החדש חייבים לאפשר ולעודד את גמישות המעבר והיכולת של אנשים לפתח יכולות במהלך כל הקריירה, תוך כדי עבודה מכל סוג שהוא.

דרושות גם תכונות כמו יצירתיות ואמפתיה

אבל עד שכל זה יקרה, בשנים הקרובות יושבת רוב המשימה כאן על הפרט כי אם נהיה ריאליים, ארגונים גדולים ומערכות ממשל לא מצליחים לעמוד בקצב השינויים. זו האחריות של כל אחד ואחד מאתנו לוודא שיש לנו עתיד בקריירה, אפילו עתיד מוצלח. והסוד טמון בגמישות האישית, היכולת להמציא את עצמנו מחדש. ברמת הפרט הגמישות הזו מתחילה קודם כל עם היכולת לרכוש יכולות, כלים וניסיון, לנסות דברים חדשים, לעדכן את מסלול הקריירה כל הזמן, גם אחרי כמה עשורים. אם אתם מאמינים שהעתיד במקצועות המדעיים והטכנולוגיים ואלה מעניינים אתכם, לכו ללמוד. אבל גם בבחירה מה ללמוד, חשוב להסתכל קדימה ולא אחורה, על מה שיהיה צריך ולא על מה שהיה צריך בעשור האחרון. בהקשר הזה, אגב, אתר הפרילנסרים Upwork מפרסם כל רבעון את רשימת היכולות שלהן הביקוש נמצא בצמיחה המהירה ביותר בשוק הפרילנסרים האמריקאי. וכשהבינה המלאכותית נמצאת במרכז השיח לגבי טכנולוגיות העתיד, זה לא מפתיע למצוא את הביקוש לאנשי AI במקום הראשון מבין התחומים הטכנולוגיים והשני בכלל.

אבל גם ואולי במיוחד אם טכנולוגיה זה לא התחום שלכם, זה בדיוק הזמן לחפש את ההזדמנות דווקא במה שהטכנולוגיה לא יודעת לעשות. בעולם טכנולוגי, ככל שיהיה, עדיין צריך בני אדם. יכולות העתיד אינן כולן מדע וטכנולוגיה. יש מספיק עולמות עבודה וידע שדורשים את המגע האנושי. יכולות אנושיות כמו יצירתיות, מנהיגות ואמפטיה נמצאות בביקוש. הרובוט אולי יכול להחליף חלק מהעבודה של האחות או המטפל, אבל הוא לא יכול להחליף את המגע, הרגש, החמלה, לפחות עדיין לא. בעידן הנוכחי חשוב שנבין את השינויים העוברים על העולם בכלל ועל עולם העבודה בתוכו, כדאי שנצפה דווקא לבלתי צפוי ונתכנן ליותר מאשר אפשרות אחת. ושנזכור שהיכולת הכי משמעותית שלנו בעולם החדש היא פשוט להיות בן אדם.

לינק לטור בגלובס ב 16.08.2017

 

 

 

 

 

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי