בגיל 45 עושה חשבון

בתגובה לפוסט על שיחת כוס הקפה רחל כתבה לנו שצריך לנהוג באחריות, הרי מדובר בהכנסות של משפחות. צודקת רחל. כמעט כל מי שפגשתי בשיחה הזו במהלך השנים נתקע בשאלת ההכנסה. ברור, מי שחי ממשכורת ומתחיל להרהר על המשך הקריירה ישאל את עצמו קודם כל עד כמה הוא מוכן לסכן את המשכורת.

בשלב הזה למדתי לשאול אם שותפי לשיחה יודע כמה יש לו וממה הוא חי. הרוב אומרים שכן. גם אני חשבתי ככה. ואני דווקא חברה של האקסל ולמרות זאת, ואני לא גאה בזה, מצאתי את עצמי בסוף השלב שתכף אתאר לכם בודקת את האקסל עם מחשבון כי "לא יכול להיות"…

רגע, נתחיל מההתחלה.

נתחיל מהשלב שבו הבנתי שאני אפילו לא יודעת איזו רמת הכנסה אני צריכה לקיים ולמשך כמה שנים. שחלק חשוב מהשיחה היא האם החסכונות מספיקים לקיים את רמת החיים (טוב, תנו לפנטז) ואז אולי נבחר לעסוק בהתנדבות בעשייה חברתית; או אם לעומת זאת נגלה שהם מספקים סדר גודל של חצי הכנסה אולי נבחר לעבוד בחלקיות משרה? בקיצור, לדעת מה כבר יש לנו וכמה אנחנו צריכים זו נקודת המוצא בשביל להבין כמה עוד אנחנו צריכים לייצר בהמשך. ואת זה אגב צריך לעשות ברמת משק הבית המשפחתי ובראייה של כל החיים קדימה, המממ…

אז קודם כל למדתי לא לנסות לעשות את זה לבד. ללכת לגורם מקצועי שיכול לקבץ עבורנו את כל המידע מהדו"חות הפנסיוניים והבנקאיים, לדעת מה מגיע לנו ממי ומתי, לשאול את כל השאלות ולשים את הכל ביחד ככה שנראה את התמונה כולה על ציר הזמן.

דוגמאות לשאלות בצד ההכנסות, מה יש: בחסכון הפנסיוני, בחסכונות האישיים, הנכסים שצברנו, צפי הכנסות עתידי, דירות, ירושות, קצבאות עתידיות וכו וכו. כולל הנחות עד מתי נעבוד בהכנסה הנוכחית? מתי אנחנו רוצים לעשות שינוי שישפיע על ההכנסה? מתי להפסיק לייצר הכנסה?

ובצד השני, צד ההוצאות. אלה של היום: מכמה אנחנו חיים? אתם בטוחים שאתם יודעים? גם אם יש לכם אקסל ואתם יודעים בדיוק כל חודש מה נכנס ומה יוצא סביר להניח שתגלו שאתם לא באמת יודעים מה הסכום האמיתי ממנו אתם חיים היום, כולל הכל, כולל אפילו את הערך של רכב הליסינג וביטוח הבריאות המשלים וכמה יורד לכם בכרטיסי האשראי ואילו הוצאות שנתיות יש לכם. זה השלב בו אני מצאתי את עצמי בודקת את האקסל עם מחשבון כי "לא יכול להיות"…
ואחרי שהבנתם את ההוצאות הנוכחיות מתחילות השאלות: כמה לשים להוצאות לא שוטפות: חתונות, עזרה לילדים, נסיעות, כרית ביטחון, בריאות…

ואם חשבתם שסיימנו, זו בעצם רק ההתחלה. בשביל זה הגענו לכאן. פה התחלנו להסתכל על העשורים הבאים של חיינו ולבדוק אפשרויות.
עד מתי אנחנו מניחים את צד ההכנסות? וכשהוא נפסק, האם יש לנו מספיק כדי להחזיק רמת חיים עד שיתחילו החסכונות הפנסיוניים לשלם את שלהם? האם צריך ואפשר לשים משהו בצד כבר היום כדי לממן את השנים האלו?

בקיצור היה שיעור מעניין ומאיר עיניים. אבל חשוב מכך, עכשיו אני יודעת –
מה יקרה אם אפסיק לעבוד בגיל 50, 55, 60. אני יודעת כמה אני באמת צריכה להרוויח עד שאתחיל לקבל את כספי הפנסיה, כמה הם יהיו, ממה אני חיה, כמה צריך להשלים הכנסה.

אז יש לי תקציב. וממנו אני יכולה עכשיו לסרוק את האפשרויות שלי ולדעת שאני לא נוהגת בחוסר אחריות. אני יודעת אם אני צריכה הכנסה של משרה מלאה, חלקית, או בכלל במצב להגשים חלומות של התנדבות ציבורית.

אני מוכנה לשלב הבא בתכנית שלי. ואתם?

large-AX1A2125-2
נירית כהן

אני נירית כהן ובעשור האחרון אני מובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך.

חיפוש
המומלצים
הרשמה לבלוג
כדי שתישארו מעודכנים

למנהלים. לעובדים. לקריירה.

העולם משתנה סביבנו ופוגש אותנו כל פעם במקום אחר. מה מעניין אותך היום?
למנהלים: להכין את המנהלים, התהליכים והארגון לארגון העתידי
לעובדים: כלים לפיתוח, חיבור ושימור עובדים בנורמלי החדש
למרכזי קריירה: תכנים לפיתוח וניהול קריירה למרכזים ועמותות שעוסקות בקריירה
לקריירה שלך: מפה וכלים לחיפוש עבודה, ניהול ושינוי בקריירה שלך
Web_Icon_2

למנהלים

Web_Icon_1

לעובדים

Web_Icon_3

למרכזי קריירה

לקריירה שלך

כדי שתהיו מוכנים... הירשמו לניוזלטר השבועי